boekrecensie nooit meer te druk

Boekrecensie: Nooit meer te druk van Tony Crabbe

Het is alweer de derde maand van mijn zelfhulpboek challenge. Afgelopen maand heb ik het boek Nooit meer te druk van Tony Crabbe gelezen. Dit is één van de boeken waar ik veel adviezen uit heb gehaald.

Waarom ik ‘Nooit meer te druk’ ben gaan lezen

‘Nooit meer te druk’. De titel van dit boek alleen al maakte mij nieuwsgierig om het te gaan lezen. Het was 2015 en na een heleboel negatieve gebeurtenissen in mijn leven kreeg ik alles net weer een beetje op orde. Als iemand die behoorlijk perfectionistisch is, altijd alles goed wil doen en eigenlijk ook het liefst alles (zelf) wil doen kwam ik regelmatig tijd tekort. Nu ben ik van mezelf altijd al heel georganiseerd en gestructureerd geweest maar met dit boek hoopte ik de nodige handvatten te krijgen om het altijd drukke gevoel kwijt te raken.

Omdat we inmiddels jaren verder zijn en veel van de adviezen en tips van Tony als een rode draad door mijn leven lopen heb ik het boek afgelopen maand volledig opnieuw gelezen. Zo kan ik een goede recensie schrijven waarom je ‘Nooit meer te druk’ zou moeten lezen.

Druk, druk, druk

Afgelopen jaren is het volgens mij een trend geworden om ‘druk’ te zijn. Hoe vaak krijg je niet als antwoord op de vraag ‘Hoe gaat het?’ het antwoord: ‘druk he. Druk, druk, druk.’ Alsof het een graadmeter is die aangeeft dat als je het druk hebt het dan goed met je gaat, het een teken is van succesvol zijn. Ik denk dat het eerder een gebrek is aan keuzes maken. Alles maar willen doen wat je er op je pad komt en het liefst alles tegelijk. Wanneer je prioriteiten kunt stellen en je meer richt op aandachtsmanagement in plaats van timemanagement dan kom je beter tot een leven waarin je minder druk hoeft te zijn en met meer aandacht kunt genieten van de dingen in het leven die je echt belangrijk vindt. Benieuwd hoe Tony Crabbe hier tegenaan kijkt.

De schrijver Tony Crabbe

Tony Crabbe is een Britse bedrijfspsycholoog en werkt als consultant onder meer voor Microsoft en Disney. Als psycholoog richt hij zich op hoe mensen denken, voelen en zich gedragen op het werk. Behalve zijn werk als consultant geeft hij ook veel lezingen en schreef hij meerdere boeken, waaronder Nooit meer te druk. Hij reist de hele wereld rond maar woont het grootste deel van het jaar met zijn vrouw en 3 kinderen in Spanje.

Durf keuzes te maken

Nooit meer te druk is geen timemanagementboek. Sterker nog, de schrijver vertelt waarom hij van mening is dat timemanagement leidt tot nog meer doen in plaats van met aandacht doen wat je werkelijk wilt. Het boek is gebaseerd op psychologische onderzoeken en praktische strategieën die gericht zijn op focus en om met aandacht dingen te doen.

De meeste punten in dit boek zijn voor mij echt een bevestiging van mijn eigen overtuigingen. In het boek gaat het over de acceptatie van niet alles kunnen doen (en dat moet je ook niet willen). Het gaat over multitasking en waarom mensen dit niet kunnen.

In Nooit meer te druk worden veel voorbeelden, eigen verhalen en anekdotes verteld waardoor de situaties voor veel mensen herkenbaar zal zijn. De invloed die social media heeft op je tijd en dat de mail een grote afleider is.

Ik ben gék op het boek omdat er veel goede tips worden gegeven maar daarnaast word je ook op eventuele valkuilen gewezen. Welke activiteiten in je leven zou je kunnen schrappen? Waar moet en wil je je bewust op focussen, stel prioriteiten en durf bewust te kiezen wat je wel en niet doet.

Veel kennis in één keer

Om rust en structuur in je leven te krijgen is kennis alleen niet genoeg. Je moet het ook nog weten toe te passen. Nu zit het structurele en planmatige bij mij in mijn karakter en na het lezen van dit boek kon ik goed eruit filteren wat ik wel en niet nog in mijn leven wil veranderen of toevoegen. Ben je echter een chaoot en altijd druk (in je hoofd) dan kan dit  boek nogal overweldigend over komen. Tony heeft echt heel erg veel kennis en ervaring en het kan de indruk wekken alsof hij al zijn kennis in één boek heeft willen stoppen.

Keuzes, focus en prioriteiten stellen

Ik ben heel enthousiast over dit boek. Ik heb er heel veel inzichten, tips en adviezen uitgehaald en deze pas ik ook echt toe in mijn dagelijkse leven en een aantal inzichten zijn ook verwerkt in mijn eigen cursussen. Ik begrijp echter wel dat er mensen zullen zijn die het overweldigend vinden of dat door de overload aan informatie het juist een beetje een onsamenhangend verhaal wordt en je het idee krijgt dat je niet weet waar je moet beginnen. Ik raad dan ook niet aan om het boek in één keer uit te lezen. Lees een deel van het boek, laat het op je inwerken, bekijk welke inzichten je wel en niet in jouw leven toe wilt passen, ga dit implementeren en lees dan weer verder. Het gaat je niet lukken om alle adviezen die hij geeft in één keer in je eigen leven door te willen voeren. Nooit meer te druk is zeker een aanrader voor iedereen die meer controle wil over zijn eigen tijd, control freaks, perfectionisten en iedereen die keuzes durft te maken.

Durf jij keuzes te maken over wat ècht belangrijk is in jouw leven?

Wil je meer recensies van zelfhulpboeken lezen of wil je ook meer structuur en balans in je leven volg Structuurstrateeg dan op Instagram.

In maart ben ik begonnen met mijn zelfhulpboek challenge. Een jaar lang lees ik elke maand een boek en schrijf ik een recensie. Hieronder vind je de boeken waarvan ik reeds een recensie heb geschreven.

Komende maand zal ik het boek ‘Focus AAN/UIT’ van Mark Tigchelaar lezen. Eind juni zal ik hier een boekrecensie over schrijven.

ONTVANG WAARDEVOLLE WEETJES
Ik ga ermee akkoord dat mijn gegevens worden gebruikt voor MailChimp ( more information )
Abonneer je nu op de Time 4 Assistance Waardevolle Weetjes Brief en ontdek maandelijks hoe je efficiënter en met meer plezier kunt werken. Tevens word je op de hoogte gehouden wanneer er een nieuwe blog is verschenen.
Ik heb een hekel aan spam. Jouw gegevens zullen niet verkocht of gedeeld worden met derden. De Waardevolle Weetjes Brief verschijnt ongeveer 1x per maand.