boekrecensie fuck die onzekerheid

Boekrecensie: F*CK die onzekerheid van Vreneli Stadelmaier

Afgelopen maand heb ik het boek F*CK die onzekerheid van Vreneli Stadelmaier gelezen in het kader van mijn zelfhulpboek challenge. Een jaar lang lees ik elke maand een zelfhulpboek en vervolgens schrijf ik een recensie over wat ik er van vond.

Waarom ik het boek ben gaan lezen

Ik heb altijd heel erg last gehad van onzekerheid. Dit heeft mij ook heel erg belemmerd in dingen wel of niet durven te doen. In mijn ogen vond ik het altijd erg moeilijk om aan de verwachtingen van mijn ouders te voldoen. Daarnaast voelde ik mij altijd anders dan andere meiden. Ik hield niet van meedoen met de massa, de beroemde boybands, paarden of de laatste mode. Ik probeerde echt mezelf te zijn, de kleding te dragen die ik zelf leuk vond en eerlijkheid staat bij mij hoog in het vaandel waardoor ik ook altijd eerlijk zeg wat ik denk. Dit werd (en wordt) mij niet altijd in dank afgenomen en door velen voldeed ik dan waarschijnlijk ook niet aan hun verwachting. Dit maakte mij erg onzeker en zat altijd in strijd met eerlijk aan mezelf blijven of doen wat anderen van mij verwachten. Als iemand dan een keer trots op mij was dan vond ik dat moeilijk te geloven omdat ik bang was dat het altijd beter kon.

Door de jaren heen heb ik hier hard aan gewerkt. Door het moederschap, alleenstaand moeder zijn, coaching, het ondernemerschap en werken aan mijn mindset ben ik zekerder geworden en durf ik nu beter op mezelf te vertrouwen. Door dit boek te lezen hoopte ik erachter te komen wat de oorzaak van dit alles is geweest en tips om hier nog beter mee leren om te gaan.

Het blijkt dat ik niet de enige ben en dat veel vrouwen er last van hebben: goed zijn in wat je doet en toch onzeker zijn of dit wel waar is. Bang zijn om door de mand te vallen als blijkt dat je niet kunt voldoen aan het beeld wat een ander van je heeft.                                                                                Volgens Vreneli Stadelmaier noem je dit het ‘imposter syndrome’. In het boek F*CK die onzekerheid legt ze uit wat dit syndroom inhoudt, hoe je er aan komt en hoe je er weer vanaf komt. De omslag van het boek claimt ‘Nooit meer (onterecht) bang om door de mand te vallen.

Het imposter syndrome

Het klinkt als het zoveelste etiket wat weer op iemand geplakt kan worden. Maar eigenlijk blijkt het imposter syndrome (het bedriegers syndroom) voor velen erg herkenbaar te zijn. Een onzekerheid waar vooral veel vrouwen in hun leven mee te maken hebben.

‘Het was gewoon toeval’. ‘Een ander kan het veel beter dan ik.’ Ze denken dat ze het toch niet kunnen en er een moment komt dat ze door de mand vallen. Ze hebben het gevoel dat ze een bedrieger zijn en dat ze iedereen, inclusief zichzelf, een beeld voorschotelen dat niet klopt met de werkelijkheid. Deze gevoelens zijn veelal het resultaat van opvoeding, cultuur en genetisch materiaal. Het gevolg is dat je hierdoor keihard gaat werken of juist iedere uitdaging uit de weg gaat. Beide gevallen zorgen ervoor dat je niet geniet van het leven en je talenten zult benutten.

boekrecensie fuck die onzekerheid

Schrijfster Vreneli Stadelmaier

Vreneli is bedrijfskundige en registercoach, gespecialiseerd in loopbaanbegeleiding van hoogopgeleide vrouwen. Daarnaast is ze expert op het gebied van genderdiversiteit. In 2007 heeft ze haar coach- en consultancybedrijf SheConsult opgericht en helpt ze vrouwen om van hun onnodige onzekerheid af te komen. Jarenlang heeft ze voldoende ervaring en anekdotes op kunnen doen door het coachen van vrouwen zodat ze in 2014 het boek F*CK die onzekerheid kon schrijven.

Veel uitleg, veel anekdotes, weinig oplossingen

Het boek heeft vooral veel body door de vele ervaringen en anekdotes van haar cliënten en andere vrouwen in haar omgeving. Er worden zoveel voorbeelden genoemd dat het bijna niet anders kan dan dat je er een aantal pijnlijk van zal herkennen. Ook gebruikt ze voorbeelden uit haar eigen leven. Die vind ik dan weer wat minder prettig leesbaar omdat er naar mijn gevoel te veel emotie onder ligt. Door de vele voorbeelden duurt het heel lang voordat er een mogelijke oplossing wordt gegeven. Er wordt veel en uitgebreid uitleg gegeven over het begrip imposter syndrome en hoe dit zich bij jou kan uiten. Met behulp van vragen, testen en denkoefeningen openbaar je je eigen onzekere punten.  Ook worden de gevolgen ervan uiteengezet. Pas in het laatste hoofdstuk komt Vreneli Stadelmaier met een 7 stappenplan om het imposter syndrome te overwinnen.

Herkenning en bevestiging

Misschien is de hele opzet van het boek niet om oplossingen aan te dragen maar vooral om herkenning en bevestiging bij jezelf te vinden. Dat was voor mij vooral het waardevolle uit het boek. Het feit dat je bewust na gaat denken over waar ondermijn je, bewust of onbewust, je eigen succes? Wil je na het lezen van het boek nog meer weten over het imposter syndrome dan kun je meer informatie vinden op de uitgebreide website van F*UCK die onzekerheid.

Heb jij nog andere boeken gelezen over onzekerheid? Laat me weten welk boek en wat je ervan vond.

Wil je meer recensies van zelfhulpboeken lezen of wil je ook meer structuur en balans in je leven volg Structuurstrateeg dan op Instagram.

In maart ben ik begonnen met mijn zelfhulpboek challenge. Een jaar lang lees ik elke maand een boek en schrijf ik een recensie. Het eerste boek was ‘De moed van imperfectie’ van Brené Brown. De boekrecensie kun je hier teruglezen.

Komende maand zal ik het boek ‘Nooit meer te druk’ van Tony Crabbe lezen. Eind mei zal ik hier een boekrecensie over schrijven.

ONTVANG WAARDEVOLLE WEETJES
Ik ga ermee akkoord dat mijn gegevens worden gebruikt voor MailChimp ( more information )
Abonneer je nu op de Time 4 Assistance Waardevolle Weetjes Brief en ontdek maandelijks hoe je efficiënter en met meer plezier kunt werken. Tevens word je op de hoogte gehouden wanneer er een nieuwe blog is verschenen.
Ik heb een hekel aan spam. Jouw gegevens zullen niet verkocht of gedeeld worden met derden. De Waardevolle Weetjes Brief verschijnt ongeveer 1x per maand.